09.02.2017г. | 133 преглеждания

 

Дали щом е зима и студено е навън, да се дехидратираме е нереален сън?

За съжаление, не е. Опасността от дехидратация не е за подценяване и през зимните студени месеци. Дори е още по-коварна, защото не я разпознаваме и усещаме така осезаемо, както през лятото.

При студено време способността на тялото да отговаря на жаждата намалява (с около 40%), дори когато сме дехидратирани. Причината за това е, че кръвоносните ни съдове се свиват, когато ни е студено, за да не отива свободно кръвта в крайниците ни. (Изпитвали сте го, когато ръцете или краката ви измръзнат през зимата.) А тялото ни прави това, за да запази топлината си, като концентрира кръвта в ядрото си.

Заради това обаче то си мисли, че е достатъчно хидратирано. Заблудено е, че има достатъчно вода. Тази заблуда, придружена от по-честото уриниране при студено време, карат тялото ни да се дехидратира.

Това никак не е трудно, тъй като около 60% от теглото ни е вода, а дехидратацията настъпва дори при загубата само на 1-2% от тях.

Причините да се дехидратираме са тук, дори навън да е сибирски студ

Носене на прекалено много дрехи

Дебелите якета, пуловери и многото дрехи, които носим през зимата, ни пазят топло, но в същото време карат тялото ни да работи на по-високи обороти, а така то произвежда повече течности и се дехидратира по-бързо.

Повишено отделяне на течности

В студеното време губим повече телесни течности, включително и под формата на пара. Знаете как дъхът ви се превръща в пара, когато издишате, а навън е студено.

Потта се отделя по-бързо в студено време

Мислим си, че когато е студено, не се потим, но е точно обратното. Просто бързото изпаряване на потта не ни позволява да си дадем сметка колко скоростно се случва всичко това.

В резултат на тези причини, дехидратацията може да настъпи неусетно. Как ще я познаете?

Освен жажда, тя причинява главоболие, замаяност, болки в мускулите и гадене. Може да усетите сухота в устата, да ви побият тръпки и кожата ви да настръхне.

Зимните вируси

Вирусите, характерни за зимния сезон са не по-малко коварни от летните! Те често са съпроводени с висока температура, а понякога и с повръщане и диария. Всичко товa създава сериозна опасност от дехидратация на организма.

Как да останем хидратирани в студа?

Винаги си носете вода

Знаете, че е хубаво да се пие вода преди, по време на и след тренировка, но всъщност трябва да се пие вода през целия ден. Всеки ден тялото ни губи около 8 чаши вода и това количество трябва да бъде възстановено.

Плодове и зеленчуци, богати на вода

Част от водата, необходима на тялото ни, можем да си набавим от плодове и зеленчуци, богати на нея, като маруля, портокали, ябълки.

Изберете подходящи дрехи

По-леките и по-широки дрехи са по-добри за зимните месеци. Те позволяват на въздуха да се движи свободно между дрехите и тялото ни и на потта да се изпарява свободно. Обличайте се на пластове, за да можете лесно да сваляте дрехи, когато влезете на топло и да ги обличате отново, когато ви стане по-студено.

Започнете деня с чаша вода

Нека не е студена, за да не стресирате тялото си. Но чаша вода сутрин на гладно, преди сутрешното кафе или чай, помага на организма да се събуди, помага на перисталтиката, „измива“ стомаха и не на последно място гони дехидратацията с една крачка по-далеч.

Ако все пак дехидратацията е прекрачила „прага“ на вашия или на детето ви организъм, побързайте да възстановите бързо водно-електролитния баланс и така да отпратите нежеланата „гостенка“ с навременни действия!

Стоперол Хидра

Стоперол Хидра е разтворима електролитна напитка с любимия на децата вкус на ягода. Оптималните нива на глюкоза и електролити спомагат за поддържането на физиологичните нива на електролитния баланс в тялото.

 

Сподели

Разгледай още статии

© 2016 Всички права запазени проект на HA